_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reisverslag   Egypte

                              HET LAND                              

Egypte heeft een oppervlakte van 1.002.000 km².

Er zijn ongeveer 111 miljoen inwoners (2022) bevolkingsdichtheid 111 inw./km².

 

     

   

  

DE  VOORBEREIDING
Egypte,
fietsen in het land van koningen en farao's.

Dit is duidelijk mijn reis met het meeste aantal plannen, uitstellen en opnieuw plannen.  Telkens een andere oorzaak, en nu zelfs een vervanger van een andere geplande fietsreis.  Want hoe een dubbeltje rollen kan, gezien ik mijn volgende reis gepland had door Israël en Jordanië, maar nu Netanyahu weer met domme plannen naar buiten komt, wordt het zeer onrustig in Jerusalem en de Palestijnse gebieden Gaza en Westelijke Jordaanoever. 

Voor begin 2024 had ik een volledige voorbereiding uitgewerkt om Israël en Jordanië per fiets te doorkruisen (want Jeruzalem, Petra, Wadi Rum en Tel Aviv, wou ik wel eens van dichtbij zien en ook mee beleven).  Maar ik had al vlug ingezien dat ik mijn vliegticket beter niet zou bestellen, achteraf gezien de juiste beslissing met de onmenselijke toestanden die Hamas en Netanyahu de bevolking daar ondertussen aandoen.

Daarenboven is een land als Egypte, historisch zo belangrijk, natuurlijk iets dat niet mag ontbreken tussen al mijn andere wereldreizen.

Egypte, het was een van de vroegste beschavingen ter wereld en dat is nu nog steeds terug te zien in de vele bouwwerken, de archeologische sites en het rijke culturele leven.

Maar met de binnenlandse onlusten in 2011, de Arabische omwentelingen, en dergelijke meer … heb ik deze fietsreis dan uit veiligheidsoverwegingen uitgesteld tot een rustige periode … “later”. 

De Arabische omwentelingen (een reeks revoluties en opstanden in een 10-tal landen van de Arabische wereld), ook wel gekend als de Arabische Lente, echter wat de lokale bevolking van die lente verwacht had, is na al die jaren een loos begrip gebleven, een echte democratie lijkt me nog heel ver weg.

Dat “later” leek me in 2020 aangebroken, dus plande ik deze reis 8 jaar later dan oorspronkelijk voorzien. 

Maar … oei, nu nog eens uit te stellen, want met de corona-epidemie mag ik het land niet binnen.

Ik heb de vroegere planning voor Egypte nu toch opnieuw bovengehaald, het is dus al de derde keer dat dit land op mijn reisplanning staat.

Mijn oorspronkelijk plan was om te fietsen van Caïro naar Aswan, hoofdzakelijk langs de Nijl, en als het effe kan, aan de andere kant van de toeristische hoofdweg.  De meeste monumenten en historische plaatsen wil ik dan wel zien natuurlijk, hiervoor zal ik wel dikwijls de rivier moeten oversteken.   Vanuit Aswan wil ik wel nog naar Abu Simbel, maar moet nog uitzoeken op welke manier, want deze route fiets ik liever niet.  En tenslotte nog een uitbreiding om dwars door de Sinai woestijn te fietsen.

In augustus 2023, zoals gewoonlijk 6 maanden vooraf, heb ik dan het vliegticket besteld met heenvlucht naar Aswan, binnenlandse vlucht h/t Abu Simbel, terugvlucht vanuit Caïro en verder boek ik niets vooraf.

Deze uitgestippelde fietsroute heb ik grotendeels behouden, enkel het deel door de Sinaïwoestijn heb ik geschrapt (in eerste instantie omwille van de Gaza vluchtelingen die daar opgevangen worden, maar ook wel omwille van mijn leeftijd, want een paar keer 100 km fietsen door de woestijn om een oase te bereiken vind ik niet meer verantwoord als 66-jarige).

Dit past dan ook wel in mijn huidige manier van reizen, die ik “op pensioenmodus” noem.  Wat inhoud dat ik minder lange fietsroutes plan, zelden nog meer dan 100 km, soms een extra dagje in een dorp of stadje blijf om het dagelijks leven mee te beleven, en meer dagen in de grote steden doorbreng om heel wat te bezoeken, zoals de musea en de vele historische bezienswaardigheden (waarvan ik er op het einde van de reis wel meer dan genoeg zal gezien hebben veronderstel ik).

De totale fietsafstand zal dan niet zo hoog oplopen, wat dan zeker zal gecompenseerd worden door de talrijke te bezoeken plaatsen, vooral in Cairo, Gizeh, Luxor en Aswan, die veel tijd zullen in beslag nemen.  En trouwens tussen deze steden zijn ook nog wel mooie monumenten die dan minder toeristisch gekend zijn.  Dat wordt meerdere keren de Nijl oversteken … en als het effe kan toch ook eens op de Nijl varen.

Alhoewel, Egypte, wordt dit dan het moeilijkste land waar ik op fietsvakantie ga?  In alle geval, bij mijn voorbereiding lees ik weinig gemakkelijke verhalen.  Hiermee bedoel ik niet onveilig, maar wel extreem begeleid door toeristen-politie en bewaakt door veiligheidsmensen.

Ik vraag me dus af hoeveel kilometer ik er zal kunnen fietsen zonder begeleiding van één of andere escorte.  Hoeveel keer zal ik niet verder mogen fietsen, maar verplicht mijn fiets in de pick-up of ander voertuig moeten leggen om op mijn bestemming te geraken?  Of kan ik met een beetje tegenstribbelen, gebaren dat ik hen niet begrijp of toevallig de andere kant uitkijken, hier toch één en ander omzeilen? 

Let wel, alles heeft hier goede bedoelingen: de toerist beschermen.  Want “ten eerste”, toerisme is de belangrijkste bron van inkomen in Egypte en “ten tweede” een toerist zien ze daar als een pak geld op twee benen.

Toch kan ik niet weerstaan om zo'n belangrijk erfgoed van dichtbij te gaan zien.  Wat de farao's en koningen daar achtergelaten hebben is toch wel één van de meest imposante beschavingen die de mensheid gekend heeft, een geschiedenis met sterk ontwikkelde cultuur, met wereldberoemde monumenten.

In het voorjaar zijn februari en maart de beste maanden wat het klimaat betreft, nog niet de extreme hitte overdag en geen echt koude nachten meer.

 

 

HET  REISVERSLAG
Egypte,
fietsen in het land van koningen en farao's.

   

'Het Reisverslag'   ...   ...   ...                    

 Reis      Reis      Reis Verslag         Verslag

                                                              ...   ...   ...   hier wordt nog aan gewerkt

    

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina