_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Egypte HET LAND Egypte heeft een oppervlakte van 1.002.000 km². Er zijn ongeveer 111 miljoen inwoners (2022) bevolkingsdichtheid 111 inw./km².
DE
VOORBEREIDING Dit is duidelijk mijn reis met
het meeste aantal plannen, uitstellen en opnieuw plannen. Telkens
een andere oorzaak, en nu zelfs een vervanger van een andere geplande
fietsreis. Want hoe een dubbeltje rollen kan, gezien ik mijn
volgende reis gepland had door Israël en Jordanië, maar nu Netanyahu
weer met domme plannen naar buiten komt, wordt het zeer onrustig in
Jerusalem en de Palestijnse gebieden Gaza en Westelijke Jordaanoever. Voor begin 2024 had ik een
volledige voorbereiding uitgewerkt om Israël en Jordanië per fiets te
doorkruisen (want Jeruzalem, Petra, Wadi Rum en Tel Aviv, wou ik wel
eens van dichtbij zien en ook mee beleven). Maar ik had al vlug
ingezien dat ik mijn vliegticket beter niet zou bestellen, achteraf
gezien de juiste beslissing met de onmenselijke toestanden die Hamas en
Netanyahu de bevolking daar ondertussen aandoen. Daarenboven is een land als Egypte, historisch zo
belangrijk, natuurlijk iets dat niet mag ontbreken tussen al mijn andere
wereldreizen. Egypte, het was een van de vroegste beschavingen ter
wereld en dat is nu nog steeds terug te zien in de vele bouwwerken, de
archeologische sites en het rijke culturele leven. Maar met de binnenlandse
onlusten in 2011, de Arabische omwentelingen, en dergelijke meer … heb
ik deze fietsreis dan uit veiligheidsoverwegingen uitgesteld tot een
rustige periode … “later”. De Arabische omwentelingen (een reeks
revoluties en opstanden in een 10-tal landen van de Arabische wereld),
ook wel gekend als de Arabische Lente, echter wat de lokale bevolking
van die lente verwacht had, is na al die jaren een loos begrip gebleven,
een echte democratie lijkt me nog heel ver weg. Dat “later” leek me in 2020
aangebroken, dus plande ik deze reis 8 jaar later dan oorspronkelijk
voorzien. Maar … oei, nu nog eens uit te
stellen, want met de corona-epidemie mag ik het land niet binnen. Ik heb de vroegere planning voor
Egypte nu toch opnieuw bovengehaald, het is dus al de derde keer dat dit
land op mijn reisplanning staat. Mijn oorspronkelijk plan was om
te fietsen van Caïro naar Aswan, hoofdzakelijk langs de Nijl, en als het
effe kan, aan de andere kant van de toeristische hoofdweg. De
meeste monumenten en historische plaatsen wil ik dan wel zien natuurlijk,
hiervoor zal ik wel dikwijls de rivier moeten oversteken. Vanuit Aswan
wil ik wel nog naar Abu Simbel, maar moet nog uitzoeken op welke manier,
want deze route fiets ik liever niet. En tenslotte nog een
uitbreiding om dwars door de Sinai woestijn te fietsen. In augustus 2023, zoals gewoonlijk 6
maanden vooraf, heb ik dan het vliegticket besteld met heenvlucht naar
Aswan, binnenlandse vlucht h/t Abu Simbel, terugvlucht vanuit Caïro en
verder boek ik niets vooraf. Deze uitgestippelde fietsroute heb ik
grotendeels behouden, enkel het deel door
de Sinaïwoestijn heb ik geschrapt (in eerste instantie omwille van de
Gaza vluchtelingen die daar opgevangen worden, maar ook wel omwille van
mijn leeftijd, want een paar keer 100 km fietsen door de woestijn om een
oase te bereiken vind ik niet meer verantwoord als 66-jarige). Dit past dan ook wel in mijn huidige manier van
reizen, die ik “op pensioenmodus” noem. Wat inhoud dat ik minder
lange fietsroutes plan, zelden nog meer dan 100 km, soms een extra dagje
in een dorp of stadje blijf om het dagelijks leven mee te beleven, en
meer dagen in de grote steden doorbreng om heel wat te bezoeken, zoals
de musea en de vele historische bezienswaardigheden (waarvan ik er op
het einde van de reis wel meer dan genoeg zal gezien hebben veronderstel
ik). De totale fietsafstand zal dan
niet zo hoog oplopen, wat dan zeker zal gecompenseerd worden door de
talrijke te bezoeken plaatsen, vooral in Cairo, Gizeh, Luxor en Aswan,
die veel tijd zullen in beslag nemen. En trouwens tussen deze
steden zijn ook nog wel mooie monumenten die dan minder toeristisch
gekend zijn. Dat wordt meerdere keren de Nijl oversteken … en als
het effe kan toch ook eens op de Nijl varen. Alhoewel, Egypte, wordt dit dan het moeilijkste land
waar ik op fietsvakantie ga? In alle geval, bij mijn voorbereiding
lees ik weinig gemakkelijke verhalen. Hiermee bedoel ik niet
onveilig, maar wel extreem begeleid door toeristen-politie en bewaakt
door veiligheidsmensen. Ik vraag me dus af hoeveel kilometer ik er zal kunnen
fietsen zonder begeleiding van één of andere escorte. Hoeveel keer
zal ik niet verder mogen fietsen, maar verplicht mijn fiets in de
pick-up of ander voertuig moeten leggen om op mijn bestemming te geraken?
Of kan ik met een beetje tegenstribbelen, gebaren dat ik hen niet
begrijp of toevallig de andere kant uitkijken, hier toch één en ander
omzeilen? Let wel, alles heeft hier goede bedoelingen: de
toerist beschermen. Want “ten eerste”, toerisme is de
belangrijkste bron van inkomen in Egypte en “ten tweede” een toerist
zien ze daar als een pak geld op twee benen. Toch kan ik niet weerstaan om
zo'n belangrijk erfgoed van dichtbij te gaan zien. Wat de farao's
en koningen daar achtergelaten hebben is toch wel één van de meest
imposante beschavingen die de mensheid gekend heeft, een geschiedenis
met sterk ontwikkelde cultuur, met wereldberoemde monumenten. In het voorjaar zijn februari en maart de beste
maanden wat het klimaat betreft, nog niet de extreme hitte overdag en
geen echt koude nachten meer.
HET
REISVERSLAG
'Het Reisverslag' ... ... ...
... ... ... hier wordt nog aan gewerkt
Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |