|
_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Balkanlanden
2025
DE
VOORBEREIDING
Na enkele fietsreizen verplicht binnen Europa tijdens de Corona pandemie,
mocht het daarna gelukkig weer wat verder van huis in Azië (Cambodja,
Vietnam en Laos), in Afrika (Egypte) en in Zuid-Amerika (Argentinië).
Nu heb ik wel vrijwillig terug een bestemming binnen Europa
gekozen … door de Balkan.
Toch weeral een rare historie hoe ik tot deze bestemming gekomen ben.
In mijn gedachten speelde een reisje door Georgië, Azerbeidzjan
en Armenië, tot ik iets verder keek, want door sommige interne
conflicten en mede door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, zijn alle
grensovergangen tussen Armenië en Azerbeidzjan gesloten.
Hierbij wordt Armenië gesteund door Rusland terwijl Azerbeidzjan
dichter aanleunt bij Turkije.
Georgië is dan het neutraalste land en wil nauw samenwerken met
Europa. Gevolg is dat ik
moeilijk een haalbare en veilige fietsreis kan plannen bij deze situatie.
Nu moet het wel lukken dat ik toevallig een prijs win met mijn
reisverslag van Colombia, een waardebon bij “Atlas & Zanzibar” (hun
motivatie: jouw
artikel heeft een heel goeie fit, zowel qua verhaal, schrijfstijl als
fotografie) en ondertussen werd het ook gepubliceerd op hun website.
Daar laat ik geen gras over groeien, en ga die bon verzilveren in hun
shop met allerlei reisboeken en kaarten van zowat alle landen (want als
je het daar niet vindt, bestaat het niet denk ik).
Hierbij kom ik vanuit mijn mislukte reisbestemming zoals
hierboven beschreven, aan de andere kant van de “Zwarte Zee” tot bij de
Balkanlanden.
Hier zie ik eerst Noord-Macedonië als een relatief onbekend vakantieland,
maar dit land is op zich niet zo groot om er een maand te gaan fietsen
en al vlug zie ik buurland Albanië als een snelgroeiende toeristische
bestemming. Toen ik dan een
fietsroute probeerde samen te stellen, kwam ik op het idee om er het
noorden van Griekenland ook bij te doen om tot een gesloten lus te komen.
In Griekenland fietste ik in 2001 reeds 1.185 km, maar dit was
enkel door het zuidelijke deel, terwijl het noordelijk deel er dan toch
wel heel anders zal uitzien, en ik de stad Thessaloniki ook wel eens wou
bezoeken.
Dus weer werk aan de winkel, want dit zijn landen waar ik niet zoveel
over weet qua geschiedenis, levensgewoonten, bezienswaardigheden en zo
meer. En als ik deze
achtergrondinformatie niet ken, kan ik niet met een goed gevoel door
deze landen fietsen. Dit is
ook wel nodig gezien ik onderweg graag zoveel mogelijk lokale contacten
heb en hierbij soms wel eens een binnenlands probleem aan bod komt … ik
wil hier dan niet uit de lucht vallen en in de grond zakken van schaamte
doordat ik er niets over weet.
De “Balkanlanden” iedereen weet wel waar die zich bevinden … maar
weinigen weten welke landen er uiteindelijk allemaal bij horen.
Ja, van enkele centrale landen was ik wel zeker, deze die ik
vooral kende door mijn bezoek aan enkele “Balkan Restaurants” in
Duitsland, maar het volledig gebied start in het noorden met het land
Kroatië en eindigt in het zuiden met Griekenland, maar er zijn nog delen
van andere landen die bij het Balkanschiereiland behoren, zoals kleine
gebieden in Italië, Slovenië, Roemenië en zelfs een stukje Turkije.
De basis om een fietsroute samen te stellen zijn enkele steden die ik
wil ontdekken:
Tijdens deze reis kom ik dus door 3 buurlanden, maar behalve het reliëf
zijn er toch weinig gelijkenissen tussen deze landen.
Er is vooreerst een groot verschil in de historische achtergrond
en de verdere evolutie tot wat ze nu geworden zijn : ondertussen alle
drie wel een democratische republiek … Griekenland sinds 1974, nadat de
monarchie er afgeschaft werd … Albanië sinds 1991, bij de val van de
Berlijnse muur en einde van het communisme in Oost-Europa …
Noord-Macedonië sinds 1991, na het uiteenvallen van de federale
republiek Joegoslavië.
De eerste sporen van de Griekse beschaving zijn 6000 jaar oud.
En het oude Griekenland wordt gezien als de bakermat van de
Europese en westerse cultuur.
Albanië werd eeuwen lang geregeerd door het Ottomaanse Rijk en
werd in 1912 onafhankelijk, maar na de tweede wereldoorlog een
satellietstaat van de Sovjet-Unie tot aan de val van het communisme.
Noord-Macedonië is recent ontstaan na het in de jaren 90
uiteenvallen van Joegoslavië, waarbij de deelrepubliek zich in 1991
onafhankelijk verklaarde onder de naam Macedonië, welke als een
compromis na een jarenlange strijd met Griekenland in 2018
Noord-Macedonië geworden is omdat een provincie in Noord-Griekenland ook
Macedonië heet.
HET
REISVERSLAG
Dat ik bergen zou zien was gepland, want bewust heb ik de Albanese kust
ontweken (zal wel mooi zijn, maar dat is voor een ander soort toeristen).
Dat er zoveel hoogtemeters zouden zijn had ik verwacht, maar
hierbij een paar honderd meter klimmen over onverharde wegen was wel
extra hooi op de vork (langs binnenwegen, en begrijp goed, onverhard is
hier af en toe los zand, maar vooral losse keien).
Ik durf wel mee te geven dat er regelmatig een stuk te voet bij
hoorde (alles boven de 8%) en dit zowel bergop (te moeilijk fietsen, met
mijn bagage achterop) als bergaf (te gevaarlijk fietsen, door het
gewicht van de bagage).
Begrijp me hier echter niet verkeerd, daar beleef ik op mijn manier ook
wel plezier aan, ervan genieten is de basis om het nog steeds te blijven
doen. Veel drinken onderweg
is een must (gelukkig kan ik af en toe water tanken dat uit de rotsen
vloeit) maar eten, vergeet het, want er zijn helemaal geen dorpjes langs
deze wegen.
Ik kan je verzekeren dat dan na de douche een lokaal, gekoeld biertje
zalig naar binnen loopt, vloeibaar middagmaal met wat nootjes,
kaasblokjes of gedroogde worst erbij.
Nog een dorps- of stadswandeling en ik kijk al uit naar een restaurantje
voor mijn avondmaal, honger had ik ondertussen ook al.
Verder waren het meestal gewone, minder drukke verbindingswegen.
Hier was het dan wel aandachtig zijn om de soms grote putten in
de weg te ontwijken. Er was
wel regelmatig een dorpje voor een ontbijt (indien dit niet voorzien was
bij mijn overnachting) of een licht middagmaal om eens te pauzeren en
tevens mee te genieten van de kleine lokale gewoontes.
Zoals in de bergen een geroosterde forel of een stevige soep Tas
Kebab … simpel maar o zo lekker … telkens werd ik als “eenzame” fietser
zo goed ontvangen. Af en
toe eens langs een drukke weg was bij bepaalde trajecten onvermijdelijk,
maar hier kon ik dan meestal op een brede zijstrook fietsen.
Ook kreeg ik een paar dagen te maken met extreem hoge temperaturen, tot
43°C, voor de lokale bevolking zelfs te warm om nog buiten te komen.
Mijn oplossing voor zo een dag is om 6u ‘s morgens te starten met
fietsen (dan is het toch ook al 24°C) maar tegen de middag had ik mijn
doel bereikt (bij nog net aangename temperaturen om te fietsen, net
boven de 30°C).
Plots was er dan ‘s nachts een hevig onweer met bliksem en gedonder en
de volgende dag vertrok ik bij 19°C en werd het met moeite 34°C in de
namiddag.
Dat is dan ook nog wel eens een voordeel van per fiets door een land te
trekken, naast de voeling met het reliëf, contact met de bevolking en
mee beleven van hun lokale levenswijze, ook nog het aanvoelen van het
klimaat, hier vooral warm, zelfs geen druppel regen tijdens het fietsen.
Gefietst door 3 buurlanden, zo dichtbij en toch zo verschillend, vooral
beïnvloed door de ontwikkeling van het toerisme: prijs – gastvrijheid –
lokaal mee genieten.
Hoe belangrijk toerisme is kan ik hier makkelijk rangschikken per land:
1 = Griekenland, 2 = Albanië, 3 = Noord-Macedonië.
De prijzen voor overnachting en maaltijden liggen in dezelfde
lijn (en zowat evenredig met het gemiddeld inkomen) … dit is ten
opzichte van de Belgische prijzen: Griekenland 50%, Albanië 35%,
Noord-Macedonië 25%. De
gastvrijheid van de bevolking is hier dan in omgekeerde volgorde.
Bergen, dalen, heuvels, en toch heb ik tweemaal de zee gezien, de eerste
keer bewust gepland langs de Egeïsche zee om naar Thessaloniki te
fietsen. Over de bergen
naar het stadje Platamon, met bijna Belgische toestanden van hoogbouw,
hotels en restaurants langs de kust.
Eigenlijk nog erger, want het plaatsje telt amper 2.000 inwoners,
tot er plots in het toeristisch seizoen wel 100.000 bezoekers kunnen
zijn (vooral dagjestoeristen) maar er zijn meer dan 100 hotels waarvan
sommige wel 100 familiekamers hebben … restaurants en bars zijn er nog
meer.
Hier kwam de visliefhebber in mij wel echt naar boven (trouwens de
meeste restaurants zijn daar visrestaurants met slechts een paar
vleesgerechten op de menukaart).
Ik vond er toch wel twee van mijn favoriete visgerechtjes, die zelfs bij
ons moeilijk te verkrijgen zijn.
Voorgerecht een bord vol gefrituurde spieringvisjes opgediend met
citroen en brood.
Hoofdgerecht gegrilde octopus met een vinaigrette om duimen en vingers
af te likken (dat heb ik dan ook gedaan … hahaha).
Daar dan nog een litertje lokale witten wijn bij en ik was naar
onze normen goedkoop af voor zo’n luxe avondmaal.
De tweede keer dat ik de zee gezien heb was heel onverwacht, want ik had
een ”reserve dag” ingepland (je weet maar nooit dat er iets fout loopt,
of zelfs een regendag waarbij mijn fiets niet wil buiten komen … en
gezien mijn terugvlucht vast ligt, wil ik wel tijdig aan de luchthaven
zijn), maar ik had die dag niet opgebruikt en dus op het einde nog een
dagje vrij in te plannen.
Zie ik daar via een haalbare omweg van Skuraj via Patok naar Tirana toch
wel een mooie, en ongelooflijk niet-toeristische lagune.
Ik heb daar geslapen in een hotelletje langs 3 zijden in de zee,
met hun restaurant allemaal hutjes op palen in het water.
Daar heb ik nog eens mijn visvoorkeur kunnen aanspreken, met als
voorgerecht gegrilde octopus (zo mooi opgediend, zo lekker en zo veel)
maar als hoofdgerecht zag ik paling op de menukaart staan (ja, die wordt
ook in de lagune gevangen heeft de chef mij bevestigd).
Natuurlijk heb ik in het binnenland, hoofdzakelijk de lokale keuken
geproefd, dat is dus vlees, vlees en nog eens vlees met uitzondering van
zoetwatervis zoals forel en karper in de bergen.
Overal kon ik wel kip, varken of rund bestellen … maar hier toch
meer lam in het zuiden van Albanië en het noorden van Griekenland en
geit in Noord-Macedonië en het noorden van Albanië.
Wat me achteraf opgevallen is … ik heb slechts een paar dagen tijdens
deze reis geen Feta of vergelijkbare geitenkaas gegeten … het hoort
overal bij, van het ontbijt tot het avondmaal, ofwel bij hun slaatjes
ofwel als garnituur bij een gerecht en anders gewoon als volwaardig
gerecht.
Het mooiste van deze fietsreis was wel de natuur in haar vele facetten,
van gebergte met begroeiing, vruchtbare valleien met graangewassen en
allerlei groenten, tot gebergte met kale vlakten en droge steken met
enkel nog olijven en dan dichter bij de kust totaal anders, daar zag ik
veel plantages met noten, perziken, abrikozen, pruimen en zelfs kiwi’s.
Toch zijn er ook een paar fantastische steden, moeilijk om de mooiste er
uit te kiezen, maar voor mij was Skopje toch wel een hoogtepunt.
Dag en nacht verschil tussen de oude stad (met bazaars en smalle
straatjes) en aan de overkant van de rivier Vardar de nieuwe moderne
stad. Waarschijnlijk de
stad met het meeste aantal standbeelden ter wereld, zoveel had ik er nog
nooit gezien.
Dan is er ook Tirana die me vooral zal bij blijven door de unieke,
grillige en soms ook wel gewaagde architectuur van de nieuwe hoogbouw.
Verrassend voor mij als Belg, was daar ook wel Pan’s
Microbrewery, met toch een paar bieren van Belgische kwaliteit, waarvan
hun IPA er met kop en schouders bovenuit stak.
Ik had daar een degustatieplank met 5 bieren die ik zelf mocht
kiezen uit hun 11 soorten, waarvan 3 fantastisch lekker en 2 minder mijn
smaak.
Andere niet te missen plaats in Griekenland is Kalampaka, waar er nog 6
meteoren met een klooster op de top bekroond zijn, oorspronkelijk waren
er 24 gebouwd in de 15e eeuw, ik heb er 2 van bezocht.
De mooiste stad in Albanië was voor mij Berat, ik ben er zelfs een dag
langer gebleven dan gepland om het kasteel boven op de rots te bezoeken.
Het kasteel is hier eigenlijk een klein dorpje binnen de muren,
met overal nog de originele smalle straatjes.
Je mag hier Gjirokaster echter ook niet overslaan, op de
werelderfgoedlijst van de Unesco, maar hierdoor ook vol toeristen zodat
het niet echt origineel meer is, wel nog mooi in de vroege ochtend als
de meeste toeristen nog niet wakker zijn.
In Noord-Macedonië heb ik de mooiste herinneringen aan Mavrovo, rond het
meer hoog in de bergen, zelfs een skigebied in de winter, maar ook in de
zomer zo gezellig wandelen rond het meer en in de bergen … zalig.
Onderweg zag ik toch ook wel een paar historisch gegroeide
onhebbelijkheden.
Het eerste in Albanië waar een Griekse koffie altijd als Turkse koffie
op de kaart staat, trouwens alles dat naar Griekenland verwijst wordt
zoveel mogelijk omzeild door er een andere naam aan te geven … de vele
Grieks-Albanese conflicten zijn nog niet verteerd.
Het tweede in Noord-Macedonië waar op veel borden langs de weg het deel
Dan had ik ook nog twee onvergetelijke overnachtingen, dit zelfs niet in
een stadje of een dorp, maar gewoon ergens tussenin.
De eerste in een historisch gebouw uit 1825, Kulla Hupi op weg
naar Bulqizë, zonder dichte buren, wel een steile klim, onverhard van
300 meter aan 20%, heb ik te voet moeten doen.
Het tweede in een gerestaureerde en omgebouwde boerderij, N’Kanu op weg
naar Rrëshen, wat een mooi gebouw in originele stijl … met een
restaurant, weinig keuze, maar met heel veel zelfgekweekte of
zelfgemaakte ingrediënten, zoals olijven, geitenkaas, …
Ik kan besluiten dat het wel een heftige fietsreis was met 1.796
kilometer en 13.804 hoogtemeter bij temperaturen tussen 19°C en 43°C.
EEN RAKI ... EENTJE VAN ELK
EEN HOTEL MET STERREN
EEN RAAR VERHAAL
de meest complete manier van reizen Beste reisperiode per land ... het weer en klimaat HET
WEER EN KLIMAAT PER LAND
Home Page
|
||||||||||||||