_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV

Onvergetelijke momenten op reis

Iedere reis is anders,

telkens met veel leuke momenten

en ook wel een onvergetelijke anekdote.

ZUID-AFRIKA ... overnachting "all-in" ...

In Zuid-Afrika was ik in Kaapstad aangekomen en mijn vlucht terug vertrok in Johannesburg.  Bezoek aan deze laatste stad had ik niet gepland, maar voor mijn laatste overnachting zou ik ergens dicht bij de luchthaven 'OR Tambo' willen zijn.
Ik had een adres gekregen van een handelsreiziger, bij vriendelijke mensen had hij erbij gezegd, maar meer wist ik niet, geen naam, geen telefoonnummer.
Om daar te geraken nam ik de langeafstandsbus van Ladysmith naar Johannesburg, om af te stappen in Brakpan, de stopplaats het dichtst bij dit adresje.

's Middags vertrekken om dan in de late namiddag aan te komen, dat leek me perfect om dan rustig naar mijn eindbestemming voor die dag te fietsen.  Maar het verliep op zijn Afrikaans, de bus had heel wat vertraging, zodat ik pas om 20 uur afstapte.  Het was al lang donker.

Met mijn adresje in de hand, regelmatig de weg gevraagd, heb ik toch nog 12 km gefietst langs weinig verlichte wegen.  Ik kwam aan een eenvoudig huis in een klein straatje, geen enkele aanduiding van mogelijkheid om te overnachten, maar met rondom rond een grote afsluiting en een zware poort, goed op slot en zonder bel.
Er was wel licht binnen en een grote hond buiten, maar niemand zag me en men hoorde de hond zelfs niet.  Het was dan al kwart over negen.  Ik dacht, hier kom ik nooit in, maar een andere oplossing zag ik niet onmiddellijk
.  Bij de buren was ook alles op slot en even onbereikbaar, bovendien was er geen enkel hotel in de ruime omgeving.

Plots komt een auto in het straatje, dat was de kans die ik moest grijpen.  Hij stopt aan de poort, meer nog, het zijn gasten die hier overnachten.  Ik ben met hen mee naar binnen gegaan en dan uiteindelijk via de bel aan de voordeur de eigenaar kunnen bereiken.
Die was helemaal verrast hier een toerist te zien, en dan nog per fiets.  Oef, hij had nog een kamertje vrij, zelfs helemaal niet duur en mijn fiets mocht gewoon mee naar binnen

Na een verfrissende douche kwam de eigenaar aan de deur kloppen, ik kreeg nog een gratis avondmaal aangeboden: een flinke biefstuk met gemengde salade en gebakken aardappelen.  Een paar biertjes kon ik ook nog krijgen.  En 's morgens zou hij me nog een uitgebreid ontbijt brengen.

De man was zelf ook fietsliefhebber en hij vond dat ik zoiets extra wel verdiend had.

De Vliegher Guido

Een verrassende ervaring ... een blijvende herinnering.

Met de bus ...

... naar mijn laatste overnachting.

Vlag Zuid-Afrika    Reisverslag ZUID-AFRIKA    Vlag Zuid-Afrika
2011

Allemaal leuke anekdotes tijdens mijn fietsreizen

IEDERE REIS IS ANDERS,
MET TELKENS EEN PAAR ONVERGETELIJKE MOMENTEN

Mijn persoonlijke favorieten

MIJN FAVORIETE REISBESTEMMINGEN
EEN PERSOONLIJKE RANGSCHIKKING VAN LANDEN EN STEDEN,
MAAR OOK MONUMENTEN, NATUUR, KEUKEN EN BEVOLKING

De wereld ontdekken per fiets

REISVERSLAGEN van mijn fietsreizen BUITEN EUROPA
FOTO'S en recepten uit DE verschillende landen

Per fiets door Europa

foto's van mijn fietsreizen BINNEN EUROPA
en recepten uit DE verschillende landen