CHINA
... met
de fiets op de trein ...
Eén
van mijn plannen was om ook de stad Datong en omgeving te bezoeken met
onder andere de hangende kloosters en de Yungang Caves. Hiervoor
had ik een tweede verplaatsing per trein voorzien, van Xi'an naar Datong.
Mijn fiets
moest hier met een aparte goederentrein verstuurd worden, en daardoor
zou ik nogal lang moeten wachten alvorens ik die in Datong kon afhalen. Ik heb
hierdoor dan mijn reisschema grondig gewijzigd: Datong en omgeving doe
ik dan wel zonder fiets, dit deel heb ik hierdoor ook wat
ingekort. Met het openbaar vervoer en een georganiseerde dagtocht
zal ik toch ook alle voorziene monumenten en bezienswaardigheden kunnen
zien zoals gepland.
Als
ik er niet fiets, heb ik die daar ook niet nodig, en kan ik mijn fiets
maar beter direct
naar mijn volgende bestemming Chengde sturen. Ikzelf zou eerst per
trein van Xi'an naar Datong gaan en een paar dagen later ook naar
Chengde.
Bij
mijn eerste verplaatsing per trein van Beijing naar Luoyang ging alles
heel vlot, een jonge Chinees die Engels sprak heeft me begeleid en alles
haarfijn uitgelegd aan het personeel in het goederenstation om mijn
fiets op dezelfde trein te steken als deze waar ik mee ging. Bij
het afhalen van de fiets in Luoyang was hij er ook weer bij en hierdoor
liep alles veel vlotter dan verwacht.
Maar
dit hier was niet simpel, om het aan de Chinezen in het goederenstation
uit de leggen heb ik handen en voeten moeten gebruiken, en met een tekeningetje erbij
is het me dan toch gelukt. Hopende dat ze alles wel goed begrepen
hadden en ik
daar werkelijk mijn fiets binnen een paar dagen in Chengde terugvind.
Het grootste probleem was het afhalen van mijn fiets in Chengde, ik
moest een naam opgeven van de persoon die dit daar zou doen.
Simpel dacht je, ik gaf mijn eigen naam door. Maar dat was volgens
hen toch niet mogelijk, want ikzelf ging naar Datong en kon toch niet
tegelijk in Chengde zijn. Van een fiets stockeren hadden ze nog
nooit gehoord, maar nadat ze de verantwoordelijke van het
goederenstation in Chengde opgebeld hadden was het blijkbaar toch
mogelijk om mijn fiets daar enkele dagen in bewaring te geven. Het
zou wel wat geld kosten, wisten ze, maar hoeveel konden ze me niet
zeggen, dat
zou ik pas in Chengde te weten komen.
Toen
mijn fiets veilig tussen de andere goederen stond, met overal de nodige
klevers en formulieren eraan vastgemaakt, met nog een extra document
voor het later afhalen, had ik nog net de tijd voor mijn avondmaal in
het restaurant van het station.
Hier was het gemakkelijk om te kiezen, alles stond in een grote toog
uitgestald, zowel koude als warme gerechten. Ik heb eens
rondgekeken wat de Chinezen zelf zoal namen, en heb het dan ook maar
geriskeerd. De groenten waren mij totaal onbekend, maar vielen wel
in de smaak. Het vlees kende ik wel, maar dat had ik nog nooit
gegeten: hond, een speciale, zoete smaak, maar ik vond het toch wel
lekker.
Drie
dagen later, bij mijn aankomst in het station van Chengde was het wel
even zoeken om het goederenstation te vinden. Maar toen ik daar
ergens langs een achterpoortje binnengeraakt was, mocht ik mee gaan
zoeken waar mijn fiets ergens stond, en het duurde niet lang voor ik
deze terug in handen kreeg.
En nu nog de rekening alvorens ik kon vertrekken: ze gaven me de eerste dag gratis, dan was het verder 1 Yuan
per dag, wat me dan omgerekend het totaal van 0,20 Euro koste om mijn fiets drie
dagen te bewaren. Prima service dus voor deze ongewone dingen voor Chinezen.
De Vliegher Guido
Een
verrassende ervaring ... een blijvende herinnering.
Mijn fiets vertrekt ...
...
en wanneer
ga ik dan