_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Fietsreis   door   Indochina

Indochina

          2023         
 

   
'INDOCHINA, fietsen door 3 landen'
[ eerste fietsreis als gepensioneerde ... 3.217 km ]
  

             DE VOORBEREIDING

 

             Deel 1: Fietsreis CAMBODJA

             Deel 2: Fietsreis VIETNAM

             Deel 3: Fietsreis LAOS

  

  

 

     
Fietsreis Indochina
   

 

DE  VOORBEREIDING
Indochina,
fietsen door 3 landen
(mijn eerste pensioenwinter gepland als pensioenzomer)

Reeds lang had ik zin om deze drie landen te bezoeken.  Alle 3 de moeite waard, maar tijdens mijn actieve beroepsperiode was langer dan 4 weken weg van mijn job niet verantwoord.  En om driemaal deze richting uit te vliegen om elk land afzonderlijk te gaan bezoeken zag ik ook niet als ideale oplossing.

Ik heb dan ergens een "langetermijnplanning" gemaakt om dit als eerste fietsreis na mijn pensionering tijdens de eerste winter te ondernemen.

 

Vanaf 1 september 2022 (op de wettige pensioenleeftijd van 65 jaar) ben ik met pensioen, dus voorjaar 2023 is de eerste en beste periode.

 

Hierbij komen al vlug een aantal voordelen opduiken:

* één, om dit deftig af te werken voorzie ik toch ongeveer 10 weken deze keer.  En zelfs hiermee zal ik nog veel keuzes moeten maken van wat wel en wat niet, als je weet dat Vietnam van noord naar zuid ongeveer 1.650 km lang is, met een oppervlakte van meer dan 11x België.  Laos is dan al wat kleiner met een oppervlakte van 8x België en Cambodja nog kleiner met bijna 6x België.

* twee, vanaf 1 september na mijn 65e verjaardag hoor ik bij het clubje gepensioneerden, en tijdens de eerste winter bij ons plan ik dan een zomerse reis in het eerstvolgende voorjaar, dus van mijn eerste "pensioenwinter" kan ik dan plots een wel heel warme "pensioenzomer" maken.

 

Bij het zoeken naar de beste reisperiode, dat is voor fietsen dus tijdens het droog seizoen, kom ik aan de maanden van januari tot april.  Betekent als ik vertrek zowat half januari kan ik dan eind maart terugkomen.  Begrijp wel dat dergelijke reis voorbereiden (niets vooraf boeken hoor, behalve het vliegticket heen en terug, zelfs een half jaar vooraf om goedkoop te vliegen) verder toch wel een heel pak van mijn vrije tijd vraagt.

Vooreerst uitzoeken wat ik daar allemaal wil zien (één plek ligt sowieso al vast en dat is Angkor Wat), maar historisch gezien wil ik ook wel eens weten wat daar allemaal gebeurd is, zoals in Saigon, met de Rode Khmer, door Pol Pot, in Phnom Penh, ..., geschiedenis ... en gelukkig een oorlog die definitief voorbij is.

 

Gezien ik Vietnam als het land met de meeste bezienswaardigheden beschouw, en daarnaast ook wel met de beste keuken van deze landen, voorzie ik in eerste instantie mijn reis te verdelen in 15 dagen Cambodja, 39 dagen Vietnam en 15 dagen Laos.  En doordat ik zowel de kust als de bergen wil zien, ligt een route vanuit Siem Reap naar Phnom Penh en via Ho Chi Minh naar Vung Tau en via Hanoi tot Lao Cai voor de hand, om uiteindelijk langs Luang Prabang naar Vientiane te fietsen.

 

Met een beetje plannen en puzelen kwam ik aan een schema waarbij de afstand voor een 65-plusser toch wat te veel was binnen die reisperiode, en ik in Vietnam een afstand van zowat 500 km per nachttrein wilde overbruggen, gezien de enorme lengte van dat land.

Mijn schema heb ik volledig in die richting opgesteld en hiermee kwam ik toch nog aan een fietsroute van bijna 4.000 km met ongeveer 17.500 hoogtemeter (leek me wel haalbaar, gezien er hierbij slechts 50 fietsdagen zijn en 20 dagen stadsbezoeken).

 

Natuurlijk komen er ook nog heel wat administratieve zaken bij kijken alvorens te kunnen vertrekken.  En ik was er op voorbereid dat een visum krijgen voor Vietnam niet zo eenvoudig is, dus dit als eerste aangevraagd en zelfs persoonlijk naar de Vietnamese ambassade in Brussel geweest om dit zo goed mogelijk aan te pakken.

Ja, daar had ik al onmiddellijk een teleurstelling, want sinds de "corona-tijd" worden geen visa langer dan 30 dagen meer uitgegeven (hun voorstel was om gewoon eens het land uit te gaan, fietsen in mijn geval, en met een nieuw visum terug een maand binnen te komen).  Dit per fiets, en met alle onzekerheden er bovenop, zag ik dat toch niet als bruikbare oplossing.

 

Ik heb dan al vlug de conclusie gemaakt om die extra dagen ergens te verdelen over de andere 2 landen.  Hierdoor zal ik 20 dagen door Cambodja fietsen, 29 dagen in Vietnam en nog eens 20 dagen door Laos.  Dat wordt dus wel een flinke aanpassing van mijn oorspronkelijk reissschema.  Maar uit ervaring weet ik dat flexibel zijn de beste manier is om er positief uit te geraken.

 

Een visum krijgen voor Cambodja is helemaal geen probleem (zelfs 60 dagen geldig), maar dat voor Laos kan ik nog niet aanvragen (ook 60 dagen geldig) gezien ik daar pas na 72 dagen het land verlaat.  Alles valt hier wel mee, want dit is zo eenvoudig op te lossen door een "visa on arrival" wat betekent dat ik het bij aankomst in de luchthaven van Luang Prabang terplekke kan regelen.

 

Ondertussen, de gevolgen hiervan voor mijn aangepaste planning :

* ten eerste, een binnenlandse vlucht in Vietnam voorzien om een grotere afstand te overbruggen : van Nha Trang naar Hanoi.

* ten tweede, 5 extra dagen verblijven in Cambodja : dit heb ik ingevuld met een ommetje naar de kuststreek, waar ik het dan zelfs een paar dagen rustig aan kan doen, maar relaxen is mijn ding niet, dus zal ik hier ook wel voldoende lokale activiteiten vinden.

* ten derde, 5 extra dagen invullen in Laos : hier vond ik al vlug een extraatje, door met een slowboat, met de gewone burgers mee, langs de Mekong te varen richting Pak Beng en van daaruit mijn fietsrit verder te zetten.

 

De geschiedenis van dit deel van de wereld, samen met Birma en Thailand als geheel bekend onder de naam Indochina, met tientallen verschillende volksstammen en etnische minderheden, is op zich al een studie waard.  Dit vraagt wel wat tijd, maar is voor mij toch een noodzaak om met een goed gevoel naar deze landen op reis te vertrekken.

Zo begrijp ik ook beter de betekenis van "Angkor Wat" dat het grootste tempelcomplex is in Cambodja (gebouwd in de 12e eeuw) ... de betekenis van de Unesco-stad Luang Prabang in Laos ... het belang van de Mekong Delta in Vietnam met de drijvende markten ... om er maar een paar op te noemen.

 

En daarnaast is er ook de prachtige natuur, met hier slechts een paar voorbeelden ... het karstgebergte, de vele rivieren als belangrijke verkeersaders, de rijstterassen in Sapa en het wereldwonder Ha Long Bay.

Oei, ik begin er al aan te twijfelen als een reis van 10 weken misschien wel veel te kort zou kunnen zijn.

 

En ik kwam hierbij zelfs tot de gedachte
"dit wordt wel de langste fietsreis die ik maak"
want met de leeftijd komt wel een andere wending
in de soort reizen die ik nog kan of zal maken :
* minder zwaar (oh ... wat is lichter ?)
* minder ver (eh ... wat is dichter ?)
* minder lang (ah ... wat is korter ?)

 

Indochina

Mijn totale afstand gefietst tijdens deze reis
door Indochina is 3.217 kilometer,

met een totaal van 12.723 hoogtemeter.

 

Maar ... ik hoop vooral nog véél van die "lichte, korte, dichte reizen" te kunnen maken ... want je maakt eigenlijk geen plannen voor die "laatste, lange reis" en je hebt er tenslotte ook weinig vat op ... toch besef ik al te goed dat die onvermijdelijk ook wel eens zal komen.

 

En hiermee heb ik zelfs mijn visie op die onvermijdelijke langste reis,
het levenseinde als "eeuwig leven",
voor mezelf kunnen in een passende tekst verwoorden :

 

 

Steeds op weg,
                                            de wereld rond
Samen met tevredenheid,
                                                                           dat altijd naast me stond
Afscheid van het leven,
                                                          het hoort erbij
Beschouw het als een reis,
                                                                        mijn langste in de rij.


DE  REIS
Indochina,
fietsen door 3 landen
(zie afzonderlijk reisverslag per land)

Als gepensioneerde op mijn 65ste was dit mijn eerste "lange" fietsreis.  En wat me al onmiddellijk opvalt is dat reizen steeds belangrijker wordt dan het fietsen zelf.
Toch blijft me verplaatsen per fiets (en hier zelfs 3.217 km) nog de mooiste manier van reizen.  Duidelijk een beetje langzamer en met ook wel eens een extra dag zonder fiets (maar dan ook niet stilzitten, er is telkens meer dan voldoende te bezoeken en te doen om een dagje te vullen).

 


REISVERSLAG
  
CAMBODJA      -      VIETNAM      -      LAOS
  

 

   Een Fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?

de meest complete manier van reizen
meer dan de moeite waard

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina