_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reisverslag   Vietnam

Vietnam          2023          Vietnam

   
'INDOCHINA, fietsen door 3 landen'
  
VIETNAM
  

             VOORBEREIDING

             REISSCHEMA

             REISVERSLAG

 

             Deel 1: Fietsreis CAMBODJA

             Deel 3: Fietsreis LAOS

 
  

  
Afdrukversie van deze fietsreis PDF
  

  

    Photo/Picture   FOTO ALBUM VIETNAM

    
 
    

       ENKELE ANEKDOTES TIJDENS MIJN REIZEN

    

       NOG MEER REISVERSLAGEN

  

 

 

     
Fietsreis Vietnam
   

 

 

REISSCHEMA
Vietnam,
fietsen langs de Zuid-Chinese zee.

REISPERIODE      10 februari  -  10 maart  2023      VIETNAM
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG
        10 februari 11 februari 12 februari
       

 

Grenspost Moc Bai
Cambodja-Vietnam

Fietsen (21 km)

Stadswandeling
Go Dau

 

 

Fietsen (68 km)

Stadswandeling
Saigon

 

 

Stadsbezoek
Saigon

Bezoek
History Museum

 

      Overnachting  >> Go Dau Ho Chi Minh Ho Chi Minh
13 februari 14 februari 15 februari 16 februari 17 februari 18 februari 19 februari

 

Fietsen (87 km)

Bezoek
Evening Beach

 

 

Stadsbezoek
Vung Tau

 

 

Fietsen (112 km)

Stadswandeling
La Gi

 

 

Fietsen (86 km)

Stadswandeling
Mui Ne

 

 

Stadsbezoek
Mui Ne

Bezoek
Rode Zandduinen

 

 
Fietsen (82 km)

Stadswandeling
en Seafood Market

  

 

Fietsen (73 km)

Stadsandeling
Rang Thap Cham

  

Vung Tau Vung Tau La Gi Mui Ne Mui Ne Lien Huong Rang Thap Cham
20 februari 21 februari 22 februari 23 februari 24 februari 25 februari 26 februari

 

Stadsbezoek
Rang Thap Cham

Bezoek
Hindoe Tempel

 

 

Fietsen (67 km)

Stadswandeling
Cam Rang

Seafood Restaurant

 

 

Vliegtuig Nha Trang

naar Hanoi

Fietsen (60 km)

Long Bien Bridge

 

 

Stadswandeling
Hanoi

Nachttrein
naar Lao Cai

 

 

Bus Lao Cai
naar Sa Pa

Stadswandeling
Sa Pa

 

 

Wandeling
naar Cat Cat

Siesta met
Vietnamese wijn

 

Wandeling
naar Lao Chai

Bezoek
rijstterassen

 

Rang Thap Cham Cam Rang Hanoi Nachttrein Sa Pa Sa Pa Sa Pa
27ebruari 28 februari 1 maart 2 maart 3 maart 4 maart 5 maart

 

Stadsbezoek Sa Pa

Relaxen
aan het meer

 

 

Bus van Sa Pa
naar Lao Cai

Stadswandeling

 

 

Stadsbezoek
Lao Cai

Grens met China

 

 

Bus naar Cat Ba

Bezoek bergen en grotten in Cat Ba

 

 

Cruise naar
Ha Long Bay

Boottocht tussen
de rotsformaties

 

 

Fietsen (21 km)
in Cat Ba

Bus naar Hanoi

 

 

Fietsen (81 km)

Stadswandeling
Viet Tri

 

Sa Pa Lao Cai Nachttrein Cat Ba Cruiseschip Hanoi Viet Tri
6 maart 7 maart 8 maart 9 maart 10 maart    

 

Fietsen (93 km)

Stadswandeling
Yen Bai

 

 

Fietsen (67 km)

Stadswandeling
Tuyen Guong

 

 

Stadsbezoek
tuyen Guong

 

 

Fietsen (92 km)

Stadswandeling
Thai Nguyen

 

 

Fietsen (68 km)

Vliegtuig Hanoi
naar Luang Prabang

 

 

 

Yen Bai Tuyen Guong Tuyen Guong Thai Nguyen <<  Overnachting    
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG

  
Mijn dagboek Vietnam 2023 PDF
 

  

 

HET  REISVERSLAG
Vietnam,
fietsen langs de Zuid-Chinese zee..

Fietsen door Vietnam ... 1.278 km ...

 

De grensovergang per fiets van Cambodja naar Vietnam in Moc Bai Border ging vrij vlot (na een uurtje was ik er door), echter door eerst de “valse personen” die geld vragen voor alles en nog wat te negeren.  Dan in de rij aanschuiven en uiteindelijk zonder problemen met mijn e-visa het land binnengelaten.

 

In de eerste stad in Vietnam zie ik het al, wat een verschil met Cambodja … luxe, straatverlichting, … maar dan ook de lokale keuken.
Een beetje zoeken, en ik vond waarschijnlijk het meest authentieke restaurant van de stad, aan de oevers van de rivier, hoofdzakelijk visgerechten, en ik zag er levende palingen … niet lang meer, want even later lagen die op mijn bord.  Dat was niet alleen zeer lekker, maar ook vrij goedkoop en met een fantastisch uitzicht op de zonsondergang.  De chef vroeg me zelfs hoe ik dat hier gevonden had, zo afgelegen in een steegje dat eindigt aan de oever van de rivier, hier komen zelden toeristen … dus mijn eerste avond in Vietnam is al volop geslaagd.

 

Vietnam is een heel lang land, dus ook met een zeer lange kustlijn, en ik fietste dan in het zuiden enkel langs de kust.  Geen eentonige bedoening trouwens, want het eerste deel is zelfs helemaal niet vlak, daarna wel vlakker, maar …

Zoveel tegenwind had ik nog zelden op mijn fietsroutes, een vlakke fietsrit van 112 km maar met een tegenwind (bijna stormachtig) maakt het nog vermoeiender dan een bergrit, met nog een storende bijwerking … zand in de ogen.

 

Uiteindelijk goed aangekomen in Mui Ne, en blijf daar toch 2 dagen.  Hoofdzakelijk om de rode zandduinen te bezoeken, niet overdreven groot, maar wel heel mooi.  En afwisseling alom, de volgende dag fiets ik zelfs langs witte zandduinen.

En hier (in Liên Hương) bezoek ik dan de vismarkt (altijd wel mooi in een vissersstadje), maar …

Zelden zo weinig vis gezien, slechts 2 kraampjes, daarnaast wel tientallen kraampjes met zeevruchten.  Nog nooit zoveel zeevruchten gezien, zoveel soorten die je bij ons niet vind en blijkbaar worden hier zowat 400 verschillende zeevruchten opgevist.

Wat dacht je dat ik als avondmaal gegeten heb … in een restaurant waar tientallen soorten in stromend water bewaard worden, levend te koop zijn en dan klaargemaakt naar eigen wens.  Enkel voor de begoede lokale bevolking, want wel prijzig en toeristen overnachten bijna nooit in deze stad, maar voor mij spotgoedkoop als ik vergelijk met de prijzen in Europa.

Trouwens, een groot deel van mijn fietsroute in Vietnam was langs de kust.  Hierdoor heb ik, als liefhebber van vis en zeevruchten, toch wel evenveel vis als vlees gegeten.  En gezien het in Vietnam voor mij ook één van de betere Aziatische keuken is, door het gebruik van hoofdzakelijk verse ingredienten en het combineren verschillende smaken en kruiden, was dit ook wel het meest culinaire deel van de reis.

 

Maar in Vietnam zijn nog mooie dingen te ontdekken, zoals “HaLong Bay” en de “Sapa Highlands”.

 

Naar de bergen in Sapa ben ik met de nachttrein gegaan, want daar te plaatse fietsen is niet erg gezellig meer, daar wandelen des te meer.  Het stadje SaPa is vrij toeristisch, maar in de omgeving zijn er zoveel mooie kleine dorpjes, met overal spectaculaire zichten op de rijstterassen.  Ik overnachtte daar (uitzonderlijk zelfs 4 nachten) in een familie guesthouse, inclusief ontbijt en avondmaal met de lokale keuken van de gastvrouw.  Daar bovenop kon ik in een supermarkt (even buiten het centrum, dus enkel gekend door de lokale bevolking) een paar flesjes Vietnamese wijnen kopen voor een prijsje.  Eén van de hoogtepunten van deze reis. 

Op terugreis nog even overnacht in Lao Cai, en hier zelfs een wandeling gemaakt tot aan de Chinese grens (maar kan er natuurlijk niet over zonder Chinees Visum).

 

Terug met de nachttrein naar Hanoi, en dan al onmiddellijk een 3-daagse cruise naar Halong Bay.  Dit is een door de Unesco geklasseerd natuurgebied, en inderdaad meer dan de moeite waard.  Varen tussen de verschillende rotsformaties in de zee, groot en klein, allerlei vormen, zelfs er onderdoor varen.  Overnachten op de boot, met een kok en keuken om duimen en vingers af te likken.  Nog één van de hoogtepunten van deze reis.

 

Daarna nog een paar dagen fietsen door de streek ten noorden van Hanoi.  Soms vlak langs de rivier, maar ook wel eens flink klimmen ook langs de rivier.

Daar heb ik ook meer thee plantages gezien dan rijstterrassen.  En wat de uitstraling van de plantages betreft, die kunnen zeker wedijveren met deze van de terrassen.  Het mooi in deze streek is ook wel dat ik telkens kan overnachten in kleine dorpjes, door de gemiddelde toerist nog niet ontdekt … dus lokaal, gezellig, origineel en goedkoop.

 

Tweede "vliegprobleem" in Vietnam ... fiets is blijkbaar te groot voor de bagageruimte in het vliegtuigje ATR42/72 (nochtans was dit bevestigd bij mijn boeking van het vliegticket).  Dan kennen ze me daar nog niet goed, want ik blijf aandringen en stel zelfs voor om de fiets zelf in het bagageruim te steken.  Dit kan dus niet, maar als ze me voorstellen om een andere vlucht te kiezen, mijn betaling van het oorspronkelijk ticket terug te vragen, wil ik hun naam noteren om bewijsmateriaal te hebben.  Plots krijg ik dan een “last-minute-ticket” en we proberen nog eens.

Uiteindelijk, 5 minuten voor vertrek krijg ik een teken dat de fiets toch mee kan (dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht), dus eind goed al goed.  En inderdaad bij de landing in Luang Prabang zie ik hoe ze die erin gekregen hebben … rechtstaand … een echt huzarenstukje.

 

   Een Fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?

de meest complete manier van reizen
meer dan de moeite waard

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina